Β ρισκόμαστε μία ανάσα πριν από την έλευση της νέας χρονιάς. Το 2025 μάς κλείνει το μάτι και μαζί του φέρνει, εκτός από ευχάριστες εκπλήξεις και μία διάθεση για αλλαγή.
Και ορισμένες τάσεις, οι οποίες έχουν αρχίσει να διαμορφώνονται εντός της φετινής χρονιάς και αναμένεται να μεγιστοποιηθούν εντός των επόμενων μηνών. Φυσικά, από το τερέν δεν απουσιάζουν και τα ταξίδια, ένα σπορ που επιδέχεται αλλαγές με γνώμονα το καλό του περιβάλλοντος, του πλανήτη και στην μεγάλη εικόνα όλων εμάς. Ποιες είναι οι ταξιδιωτικές τάσεις που η νέα χρονιά φέρει μαζί της;
Play Tourism ή αλλιώς η άνοδος του βιωματικού τουρισμού
Το βιωματικό ταξίδι έχει αποκτήσει μια συναρπαστική νέα διάσταση μέσα από τον τουρισμό «παιχνιδιού», που περιλαμβάνει αθλητικές, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές δραστηριότητες. Με βασικούς πρωταγωνιστές τους Millennials και Gen Z, αυτή η τάση επικεντρώνεται στη δημιουργία αυθεντικών σχέσεων με τους προορισμούς και τις τοπικές κοινότητες. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, το 86% των ταξιδιωτών εκτιμά ιδιαίτερα τη συμμετοχή σε ψυχαγωγικές, αθλητικές και πολιτιστικές εμπειρίες, ενώ αυτό το ποσοστό αυξάνεται στο 90% μεταξύ των νεότερων ηλικιακών ομάδων.
Ταξιδιωτικοί οργανισμοί όπως η Oku Japan αξιοποιούν αυτή την τάση, προσφέροντας θεματικές περιηγήσεις που εστιάζουν στον πολιτισμό. Ένα παράδειγμα είναι το «Japan’s Culinary Heritage», μια 11ήμερη γαστρονομική περιπέτεια. Ο Hiroshi Kawaguchi, Γενικός Διευθυντής της Oku Japan, επισημαίνει ότι η τοπική κουζίνα λειτουργεί ως «παράθυρο» προς τη ζωή της κοινότητας, προωθώντας βαθύτερες συνδέσεις. Αυτή η αλλαγή στο μοντέλο ταξιδιών αντανακλά μια αυξανόμενη ανάγκη για ουσιαστικές εμπειρίες, όπου η αυθεντικότητα και η πολιτιστική αλληλεπίδραση έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο.
Γαστρονομικός τουρισμός, η γεύση στο κέντρο του πιάτου
Το φαγητό εξακολουθεί να αποτελεί βασικό στοιχείο στα ταξίδια, με τον γαστρονομικό τουρισμό να αναδεικνύεται ως σημαντικό μέσο σύνδεσης με τις τοπικές κουλτούρες. Οι περιηγήσεις που επικεντρώνονται στο φαγητό, τα μαθήματα μαγειρικής και οι εμπειρίες που κινούνται σε farm to table μονοπάτια μονοπωλούν το ενδιαφέρον όλων εκείνων που τοποθετούν τη γεύση στο κέντρο του τραπεζιού και της ζωής τους.
Let’s go outdoors, η οικονομία της υπαίθρου
Οι ταξιδιώτες στρέφονται ολοένα και περισσότερο σε δραστήριες και περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένες εμπειρίες, που συνδυάζουν τη σωματική δραστηριότητα με την οικολογική συνείδηση. Η πεζοπορία, η ποδηλασία και οι διασυνοριακές περιπέτειες αποτελούν μερικά από τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα τμήματα ενός τουριστικού κλάδου που σαν να βρίσκεται σε συνεχή ακμή.
Ο Scott Abbott, εκπρόσωπος της Wilderness Travel, επισημαίνει αύξηση 9% στις κρατήσεις για ευρωπαϊκές πεζοπορικές διαδρομές, με το 17% των κρατήσεων για το 2025 να αφορά διασυνοριακές πεζοπορίες. Τα ηλεκτρικά ποδήλατα έχουν φέρει επανάσταση στον ποδηλατικό τουρισμό, καθιστώντας τον πιο προσιτό σε ευρύτερο κοινό. Παράλληλα, η ποδηλασία με χαλίκι και οι αυτο-οργανωμένες ξεναγήσεις κερδίζουν ολοένα και περισσότερο ενδιαφέρον, σημειώνοντας αυξήσεις 15% και 14%, αντίστοιχα.
Το coolcation στην ακμή του
Η πίεση του υπερτουρισμού και οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής οδηγούν όλο και περισσότερους ταξιδιώτες να επιλέγουν λιγότερο δημοφιλείς προορισμούς, συχνά σε ψυχρότερα κλίματα, κάτι που είχε αρχίσει να διαφαίνεται ήδη από το περασμένο καλοκαίρι. Περιοχές όπως η Σκανδιναβία, το Hokkaidō και η Σκωτία κερδίζουν έδαφος ως ιδανικές εναλλακτικές λύσεις στα πολυσύχναστα τουριστικά hotspots. Αυτή η στροφή προς πιο ήσυχους και αυθεντικούς προορισμούς αντικατοπτρίζει την αυξανόμενη επιθυμία για υπεύθυνα και βιώσιμα ταξίδια. Και την ανάγκη για χαμηλότερες θερμοκρασίες στους υψηλούς βαρομετρικά μήνες.
Αειφορία σε πρώτο πλάνο
Η τεχνολογία μετασχηματίζει τις ταξιδιωτικές εμπειρίες, προάγοντας παράλληλα τη βιωσιμότητα. Από εργαλεία σχεδιασμού με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης έως οικολογικές επιλογές μεταφοράς, η καινοτομία ανοίγει νέους δρόμους. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα ηλεκτρικά ποδήλατα, τα οποία διευκολύνουν την πρόσβαση σε ενεργό τουρισμό, μειώνοντας σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Η αειφορία βρίσκεται στο επίκεντρο των σύγχρονων ταξιδιωτικών τάσεων. Οι τουριστικοί φορείς δίνουν προτεραιότητα σε δραστηριότητες που έχουν χαμηλό αντίκτυπο, αξιοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και ενισχύουν την ενεργή συμμετοχή των τοπικών κοινοτήτων. Ταυτόχρονα, οι ταξιδιώτες αναζητούν όλο και περισσότερο υπεύθυνες επιλογές που συμβαδίζουν με τις αξίες τους.