Ο Aiko Bode είναι βιολόγος, Chief Sustainability Officer της Fenix Outdoor / Global Sustainability Director της Fjällräven και μας μυεί στην πράσινη φιλοσοφία του πρωτοπόρου σουηδικού brand.
Προστασία του περιβάλλοντος, βιωσιμότητα, οικολογική συνείδηση και η ερώτηση φωτιά: Πώς μπορεί η βιομηχανία ένδυσης να γίνει πραγματικά “πράσινη”; Για όλα έχει τη σωστή απάντηση!
– Τι μέτρα έχει λάβει η εταιρεία μέχρι σήμερα για την προώθηση της βιωσιμότητας και την προστασία του περιβάλλοντος;
Aiko Bode: Από τη δεκαετία του 1960, η Fjällräven ενθαρρύνει έναν τρόπο ζωής σε αρμονία με τη φύση. Για να το πετύχουμε αυτό, αναπτύσσουμε και διαθέτουμε στην αγορά διαχρονικά, ανθεκτικά προϊόντα που έχουν φυσική και συναισθηματική μακροζωία, ώστε να μπορούν να διαρκέσουν για πολλές γενιές. Λόγω της φυσικής και συναισθηματικής μακροζωίας τους, τα προϊόντα μας χρησιμοποιούνται περισσότερο και συχνότερα και με κάθε χρήση και χρόνο που διατηρείται ζωντανό μειώνεται το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Για να ενισχύσουμε περαιτέρω τη μακροζωία των προϊόντων προσφέρουμε υπηρεσίες φροντίδας και επισκευής στους πελάτες μας. Προκειμένου να μειώσουμε το αρχικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα κάθε προϊόντος, καινοτομούμε συνεχώς στα προϊόντα μας, απέχουμε από τη χρήση επικίνδυνων χημικών ουσιών στο μέγιστο βαθμό και έχουμε στραφεί σε πιο βιώσιμα υλικά.
Διατηρούμε επίσης μακροχρόνιες συνεργασίες με τους εταίρους μας στην αλυσίδα αξίας. Αυτές οι δεσμεύσεις προς τους συνεργάτες μας τους κάνουν επίσης πιο ανοιχτούς να επενδύσουν σε πιο βιώσιμες μεθόδους παραγωγής και μηχανήματα κ.λπ.
Επιπλέον, διατηρούμε μακροχρόνιες συνεργασίες με τους εταίρους μας στην αλυσίδα αξίας, συμπεριλαμβανομένων των προμηθευτών και των κατασκευαστών, οι οποίοι μοιράζονται τη δέσμευσή μας για βιωσιμότητα. Αυτή η προσέγγιση μας επιτρέπει να συνεργαζόμαστε σε βιώσιμες μεθόδους παραγωγής, να επενδύουμε σε πιο βιώσιμα μηχανήματα και εξοπλισμό και να διασφαλίζουμε ότι οι δραστηριότητές μας έχουν θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον και στις τοπικές κοινότητες.
Συνολικά, η Fjällräven είναι αφοσιωμένη στην προώθηση της βιωσιμότητας και την προστασία του περιβάλλοντος και θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε προς την κατεύθυνση αυτών των στόχων σε όλες τις πτυχές της επιχείρησής μας.
– Ποια αποτελέσματα έχουν επιτευχθεί;
Κάτι που πολλές μάρκες μόλις τώρα αρχίζουν να εφαρμόζουν. Έχουμε πλήρη έλεγχο όλων των πούπουλων που χρησιμοποιούμε, για παράδειγμα στα πουπουλένια μπουφάν και τους υπνόσακους μας. Αντί να αναθέτουμε την ευθύνη σε εξωτερικούς συνεργάτες και να βασιζόμαστε στα πρότυπα και τις ετικέτες της βιομηχανίας του πούπουλου, γνωρίζουμε και ελέγχουμε όλα τα στάδια εμείς οι ίδιοι – από το πού γεννιούνται τα αυγά (μητρική φάρμα) και εκτρέφονται οι χήνες, μέχρι τη διαλογή, τον καθαρισμό, τη μεταφορά και τη χρήση του πούπουλου στα προϊόντα μας. Η ροή των πούπουλών μας χαρακτηρίζεται ως η καλύτερη στον κλάδο από την οργάνωση “Four Paws”, μια ομάδα για τα δικαιώματα των ζώων. Μετατοπίζουμε συνεχώς τα υλικά μας προς πιο βιώσιμες επιλογές, χρησιμοποιούμε ανακυκλωμένα συνθετικά όπου είναι δυνατόν και χρησιμοποιούμε οργανικές φυσικές ίνες, εφόσον είναι εφαρμόσιμες και διαθέσιμες, χωρίς να διακυβεύεται η ανθεκτικότητα και η λειτουργία. Το υλικό του ακρογωνιαίου λίθου μας G1000 είναι πλέον 100% ανακυκλωμένος πολυεστέρας και οργανικό βαμβάκι.
Η καινοτομία προϊόντων και προμηθειών καθώς και η καινοτομία υλικών είναι ένα πράγμα. Με την αποστολή μας να “εμπνέουμε τους ανθρώπους να περπατούν με τη φύση”, δεσμευτήκαμε επίσης να φέρνουμε τους ανθρώπους στη φύση, για παράδειγμα στη σειρά εκδηλώσεων πεζοπορίας μας που ονομάζεται Fjällräven Classic ή στην ετήσια αποστολή με έλκηθρο σκύλων για απλούς ανθρώπους, που ονομάζεται Fjällräven Polar, ώστε να μπορούν να βιώσουν τη φύση, να μάθουν να την εκτιμούν αλλά και να τη σέβονται, γιατί πιστεύουμε ότι αν εκτιμάς τη φύση είσαι και πιο πρόθυμος να την προστατεύσεις.
Όλες οι δικές μας δραστηριότητες λειτουργούν με πράσινη ηλεκτρική ενέργεια και αντισταθμίζουμε όλες τις εκπομπές μας στο πεδίο εφαρμογής 1 και 2 και εν μέρει ακόμη και στο πεδίο εφαρμογής 3. Διαθέτουμε στην γκάμα μας κλιματικά ουδέτερα προϊόντα (για παράδειγμα τα ρούχα μας Eco-Shell). Οι εσωτερικές μας οδηγίες (Οδηγία για τα χημικά, Κώδικας δεοντολογίας προμηθευτών) είναι μεταξύ αυτών με τα υψηλότερα πρότυπα στον κλάδο – υπερβαίνοντας τις νομικές απαιτήσεις.
Από το 2012 αναφέρουμε δημόσια τις δραστηριότητές μας για τη βιωσιμότητα σε μια έκθεση ΕΚΕ. Είμαστε μέλος της Fair Labor Association, της Sustainable Apparel Coalition, του Textile Exchange, συνδρομητής της Σουηδικής Πρωτοβουλίας Κλωστοϋφαντουργίας για τη Δράση για το Κλίμα (STICA), του Χάρτη Μόδας για τη Δράση για το Κλίμα της UNFCCC και του Οικουμενικού Συμφώνου του ΟΗΕ.
Και αυτά είναι μόνο μερικά από τα πράγματα που έχουμε επιτύχει όλα αυτά τα χρόνια.
– Ποιες πράσινες δράσεις σκοπεύει να αναλάβει η εταιρεία στο εγγύς μέλλον;
Εχουμε υιοθετήσει μοντέλα κυκλικότητας, καινοτόμα και πιο βιώσιμα υλικά, μείωση των αποβλήτων στη συσκευασία και στα προϊόντα αντίστοιχα στην παραγωγή (αποκοπές κ.λπ.).
– Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις βιωσιμότητας που αντιμετωπίζει η εταιρεία αυτή τη στιγμή;
Περιορισμοί στις διεθνείς αλυσίδες εφοδιασμού και στα νομικά τους πλαίσια, όπου εξαρτόμαστε από κυβερνήσεις ή εταίρους που δεν φαίνεται να θέλουν να αναλάβουν δράση – π.χ., πρασίνισμα του ενεργειακού τομέα. Άλλες προκλήσεις είναι η υπερρύθμιση και η γραφειοκρατία- οι αυξανόμενες απαιτήσεις όσον αφορά την υποβολή εκθέσεων και την επικύρωση. Μην με παρεξηγήσετε, θεωρώ ότι η διαφάνεια και η υποβολή εκθέσεων είναι σημαντική, αλλά μερικές φορές προτιμώ να αφιερώνω περισσότερο χρόνο στην πραγματική πραγματοποίηση μιας αλλαγής και στην προώθηση των πραγμάτων παρά στη συμπλήρωση εντύπων, κανονισμών και στη δημιουργία εκθέσεων.
– Κατά τη γνώμη σας, ποια ήταν η πιο σημαντική πράσινη δράση που έχει λάβει η εταιρεία μέχρι σήμερα;
Η πιο σημαντική πράσινη δράση που έχουμε λάβει μέχρι στιγμής είναι ένας συνδυασμός των παραπάνω μέτρων, ιδίως η έμφαση σε διαχρονικά, ανθεκτικά προϊόντα που μειώνουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και η εστίασή μας στη δημιουργία μακροπρόθεσμων συνεργασιών με βιώσιμους εταίρους της αλυσίδας εφοδιασμού.
– Πόσο πράσινη μπορεί να είναι η βιομηχανία ένδυσης και ποιο θα ήταν ένα μεγάλο βήμα για να γίνει αυτή η βιομηχανία σημαντικά πιο βιώσιμη;
Απαιτείται όμως μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο όλοι μας παράγουμε και καταναλώνουμε ρούχα. Ένα μεγάλο βήμα θα ήταν να αυξηθεί η ευαισθητοποίηση των καταναλωτών σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των επιλογών τους στον τομέα της ένδυσης και τις πραγματικές τιμές για το περιβάλλον. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω εκπαιδευτικών εκστρατειών και διαφανούς σήμανσης των ενδυμάτων.
Επιπλέον, η μη διάκριση των ειδών επισκευής και των μεταχειρισμένων ειδών μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της βιομηχανίας ένδυσης. Η γρήγορη μόδα συμβάλλει σημαντικά στην κατανάλωση πόρων και στα απόβλητα και οι καταναλωτές πρέπει να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους για να υποστηρίξουν τη βιώσιμη μόδα και τα προϊόντα που είναι διαχρονικά και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για πολλές εποχές.
Τελικά, η βιομηχανία ένδυσης πρέπει να κινηθεί προς πιο βιώσιμες πρακτικές παραγωγής, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης φιλικών προς το περιβάλλον υλικών, της αποδοτικότητας του νερού και της ενέργειας και της μείωσης των αποβλήτων και των εκπομπών. Μόνο μέσω μιας ολοκληρωμένης προσέγγισης της βιωσιμότητας μπορεί η βιομηχανία ένδυσης να γίνει πραγματικά πράσινη.
– Ως ιδιώτης, τι κάνετε για να προωθήσετε την αειφορία;
Για να προωθήσω την αειφορία στην προσωπική μου ζωή, έχω δεσμευτεί να ζω έναν αειφόρο τρόπο ζωής. Αυτό περιλαμβάνει τον περιορισμό της κατανάλωσης αγαθών, τη χρήση πράσινης ενέργειας, την κατανάλωση οικολογικών τροφίμων και τη μείωση της κατανάλωσης κρέατος. Επιπλέον, διατηρώ υψηλό επίπεδο ευαισθητοποίησης απέναντι στη φύση, καθώς είμαι λάτρης της υπαίθρου και φροντίζω το περιβάλλον και τη φύση με κάθε τρόπο.