Α υτό το «γενναίο» ερώτημα θέτει, με τον πιο ανατρεπτικό τρόπο, η πρόσφατη διαφημιστική καμπάνια δρόμου (billboards) του BBC, του μεγαλύτερου δικτύου οπτικοακουστικών και διαδικτυακών μεταδόσεων στον κόσμο. Η κλιματική αλλαγή, γίνεται αντικείμενο μιας ιδιαίτερης διαφημιστικής καμπάνιας του βρετανικού δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα, με ένα οπτικό μήνυμα που προκαλεί τον θεατή για να τον αφυπνίσει.

Αφορμή, η σειρά των 5 επεισοδίων ντοκιμαντέρ του BBC, «A Perfect Planet», με παρουσιαστή τον David Attenborough, που δείχνει πως η ζωή στη Γη ανθίζει ως αποτέλεσμα μιας τέλειας ισορροπίας ενός ολόκληρου φάσματος παραγόντων. Αλλά, ταυτόχρονα, καταδεικνύει τον άνθρωπο ως την πιο καταστροφική δύναμη για τον ίδιο τον πλανήτη.

Είναι αξιοσημείωτο δε, ότι ενώ οι περισσότεροι 94χρονοι θα απολαμβάναν τη συνταξιοδότησή τους αποφεύγοντας, προληπτικά, τις πολλές εξωτερικές δραστηριότητες, ο βρετανός παρουσιαστής και φυσιοδίφης προτίμησε να χρησιμοποιήσει όλη του την ενέργεια για να προειδοποιήσει την ανθρώπινη φυλή για την επικείμενη κλιματική κρίση, προτού είναι πολύ αργά.

Ο Sir David Attenborough στο φινάλε της σειράς «A Perfect Planet» μπορεί να έθεσε τον προβληματισμό ότι η Γη βρίσκεται πολύ μακριά από την προοπτική ενός «Τέλειου Πλανήτη», αλλά η δημιουργική ομάδα του BBC θέλησε να επεκτείνει το μήνυμα ευαισθητοποίησης του κοινού. Πώς;

Για να υπερθεματίσει τη συζήτηση περί κλιματικής αλλαγής, η δημιουργική ομάδα αποφάσισε, όπως βλέπετε στις φωτογραφίες, να βανδαλίσει τα διαφημιστικά της ταμπλό με τις όμορφες εικόνες, σκίζοντάς τες ή σε άλλα δημιουργώντας το εφέ ότι καίγονται. Έτσι, ενώ η διαφημιστική καμπάνια στους δρόμους ξεκίνησε τον Νοέμβριο, παρουσιάζοντας την όμορφη πλευρά του «τέλειου πλανήτη», ωστόσο, στο τέλος της σειράς, οι αφίσες άρχισαν να καταστρέφονται αποκαλύπτοντας την επιζήμια δράση του ανθρώπινου είδους.

Για παράδειγμα, τα πολύχρωμα ψάρια έδωσαν τη θέση τους σε πλαστικά μπουκάλια, ενώ ένα καταπράσινο δέντρο με μία μαϊμού έγινε μέρος ενός καμένου δάσους… Εικόνες που δείχνουν το μέγεθος της καταστροφής που προκαλούν οι άνθρωποι στο οικοσύστημα, ακόμα και σε αυτήν την πρωτόγνωρη συγκυρία που το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού βρίσκεται για καιρό μέσα!

«Το BBC ζητούσε μια μεγαλύτερη καμπάνια με επίκεντρο την κλιματική αλλαγή, ώστε να συνδεθεί με τον νέο προγραμματισμό της σχετικά με το θέμα», δηλώνει ο Michael Tsim από την ομάδα των δημιουργικών. «Το δίκτυο ήθελε να δημιουργήσουμε μια χαρακτηριστική αναφορά που να οδηγεί στη σειρά. Έτσι, ενώ κάναμε το τρέιλερ για την καμπάνια, σκεφτήκαμε να κάνουμε κάτι διαφορετικό, ανατρέποντας τα συνηθισμένα πρότυπα».

Το BBC έχει μια μακρά ιστορία εμπνευσμένων ντοκιμαντέρ για τη φύση, σχεδιασμένα για να κάνουν τον θεατή να θαυμάζει τον υπέροχο κόσμο στον οποίο ζούμε. Με καταπληκτικές κινηματογραφήσεις εξωτικών πλασμάτων, όπως ο φρύνος του Σουρινάμ, ένα από τα πιο παράξενα αμφίβια της Νότιας Αμερικής που γεννά από την πλάτη του σαν μια ανεστραμμένη φούσκα, ή η πράσινη βασιλική σαύρα Basiliscus που μπορεί να τρέξει πάνω στο νερό!

Όμως, καθώς η κλιματική απειλή αυξάνεται, το BBC έχει αποφασίσει να αφιερώσει περισσότερο χρόνο στην ενημέρωση για την προστασία του πλανήτη και στην ανάγκη να διατηρηθούν αυτά τα θαύματα, έτσι ώστε ντοκιμαντέρ όπως το «A Perfect Planet» να μπορούν να συνεχίσουν να υπάρχουν.

Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο ο James Cross, δημιουργικός διευθυντής του BBC, υποστήριξε ότι η καμπάνια αυτή έπρεπε να σοκάρει. «Πρέπει να τονιστεί το γεγονός ότι οι σειρές Nature του BBC δεν αφορούν μόνο τα καλά πράγματα και τα θαύματα της φύσης. Στην πραγματικότητα υπάρχει ένα σοβαρό μήνυμα, ότι τώρα, το δίκτυο στρέφεται προς αυτήν την κατεύθυνση».

Η δημιουργική ομάδα χρειάστηκε πολλές ώρες για να επιλέξει τις κατάλληλες φωτογραφίες μέσα από την τράπεζα φωτογραφιών που παρείχε η ομάδα του «A Perfect Planet». Όχι μόνο έψαχναν τις σωστές εικόνες για να μεταφέρουν το μήνυμα της σειράς όσο καλύτερα γινόταν στο πρώτο σετ των αφισών, αλλά έπρεπε να ταιριάζουν τέλεια και με τις επόμενες, πιο σκληρές εικόνες.

«Τα ψάρια έπρεπε να ταιριάξουν στην κατάλληλη θέση με τα πλαστικά μπουκάλια, και το δέντρο με την μαϊμού έπρεπε να ταιριάξει με το καμένο δάσος, για να γίνει το μήνυμα πιο επιβλητικό. Έτσι, χρειάστηκε αρκετός χρόνος για να δημιουργηθεί το σωστό πλαίσιο για όλες τις διαφορετικές μορφές των αφισών» ανέφερε ο James Cross.

Το πρώτο επεισόδιο της σειράς έκανε πρεμιέρα στις 3 Ιανουαρίου 2021 στο BBC One. Η κινηματογράφηση πραγματοποιήθηκε σε διάστημα τεσσάρων ετών, σε 31 χώρες, όπου το τεχνικό προσωπικό αντιμετώπισε αρκετές δυσκολίες σε ακραίες θερμοκρασίες και απομακρυσμένες τοποθεσίες. Η σειρά καλύπτει ηφαίστεια, τον ήλιο, τον καιρό και τους ωκεανούς, με το τελευταίο επεισόδιο να επικεντρώνεται στις επιπτώσεις του ανθρώπου στο περιβάλλον.

Δείτε το βασικό τρέιλερ του BBC Earth που καλύπτει τα τέσσερα επεισόδια της σειράς, Ωκεανοί, Ηφαίστεια, Ήλιος, Άνθρωπος και καιρός.

Πηγή
Terra Magazine

Terra Magazine

Το Terra Magazine είναι ένα online ημερολόγιο με προσωπικές ιστορίες γεμάτες περιπέτεια, ταξίδια και εικόνες. Είναι η γραμμή εκκίνησης για την επίτευξη μοναδικών κατορθωμάτων. Είναι ολόκληρος ο κόσμος μέσα από λέξεις και unique φωτογραφίες!

Leave a Reply